СИДХАРТА ГАУТАМА БУДА
566 г.пр.н.е. - 486 г. пр.н.е.
Др Джордж Буре
Към предишната страница от лекцията за Будистката психология
Четирите Благородни Истини
Четирите Благородни Истини звучат като основната същност на всяка теория с терапевтични корени:
1. Животът е страдание. Животът е най-малкото пълен със страдание и лесно може да се докаже, че то е негов неизбежен аспект. Ако имам сетива, мога да усещам болка, ако имам чувства, мога да усещам страдание, ако умея да обичам, ще умея да тъгувам. Такъв е животът.
"Дукха", санскритската дума за "страдание", също се превежда като "стрес" и "несъвършенство". Буда иска да разберем, че страданието е основа за напредък.
Един от пътищата да разберем страданието е да разберем анития, което означава, че всички неща, вкл. живите същества, близките ни и ние самите, сме преходни. Фактът, че сме смъртни и го съзнаваме е огромен източник на тревожност, но също така е това, което изпълва със смисъл живота ни и изборите, които правим. Времето става важно, само когато започне да се изчерпва. Да постъпвате правилно и да обичате някого се изпълва със значение, само когато не разполагате с цяла вечност.
Друга ключова идея е анатман, която означава, че всички неща, дори ние самите, нямат “душа” или частица от вечността. Без такава частица, нищо не е само и нищо не съществува независимо от всичко останало. Ние сме взаимносвързани, не само с човечеството, а и с вселената.
2. Страданието се дължи на привързването. Можем да кажем, че поне по-голямата част от страданието, което изпитваме произлиза от самите нас, от желанието ни да направим така, че удоволствието, щастието и любовта да продължават вечно, а болката, нещастието и тъгата да изчезнат от живота ни.
Не искаме да избягваме удоволствието, щастието и любовта. Нито пък се очаква да повярваме, че цялото страдание произлиза само от нас самите. Просто не е необходимо, ако веднъж сме улучени със стрела да продължим да стреляме по себе си, както го обяснява Буда.
Привързаността е едно от значенията на думата "тришна", която също може да се преведе и като "доверие", "желание", "страст", "жадуване". Когато не успеем да осъзнаем, че всичко е несъвършено, преходно и маловажно, ние се вкопчваме в нещата заблуждавайки се, че са наистина съвършени, постоянни и реални, и че сграбчвайки ги, ние също ще станем вечни и важни.
Липсата на “същност” или предопределена структура, “празнотата” ни кара да копнеем за солидност. Може да се каже, че ние сме вихрушки, които искат да са скали. Вкопчваме се в нещата в надеждата си, че те ще ни придадат “тежест”. Опитваме се да превърнем хората, които обичаме в неща, в желанието си те да не се променят, или се опитваме да направим от тях съвършените партньори, без да осъзнаваме, че една статуя, въпреки че може да живее вечно, не може да ни дари с любов. Опитваме се да станем безсмъртни, било то чрез тласкана от тревожността ни вяра в приказките, или като превръщаме децата и внуците си в наши подобия, или като влизаме в историческите книги, или участваме в ток-шоутата. Дори се вкопчваме в живота в нещастие, само защото промяната е твърде плашеща.
Друг аспект на привързаността е двеша, което означава "избягване" или "омраза". Според Буда, омразата е точно толкова привързаност, колкото и сграбчването. Като даряваме с постоянство и смисъл нещата, които ни причиняват болка, им позволяваме да ни наранят повече. Страхуваме се не от това, което може да ни навреди, а от самия страх.
Най-страшните неща, които сме виждали през миналия век са масовите движения – нацистите, Ку Клукс Клан, терористичните групи и т.н. Общата идея зад всички тях изглежда е в това, че ако аз съм само лек ветрец, като се присъединя към другите като мен, може да стана част от ураган! Тук можем да причислим и всички незначителни движения – политически, революционни, религиозни, антирелигиозни, тези които не са нищо повече от модерен стил. И омразата е спойката, която ги крепи заедно.
Третият аспект на привързаността е авидия, което означава "невежество". На едно от нивата, тя се отнася към непознаването на Четирите Благородни Истини - т.е. да не разбираме истината за несъвършенството и т.н. На по-дълбоко ниво, авидия означава и "да не виждаш"- т.е. да не преживяваме пряко реалността, а вместо това да виждаме само собствената си интерпретация за нея. Нещо повече, приемаме своята интерпретация за по-истинска от самата реалност!
В някои сутри, Буда добавя още един аспект от привързаността: тревожността. Страхът, както и омразата, ни завързва към точно тези неща, които ни нараняват.
3. Страданието може да бъде потушено. Или поне това страдание, което прибавяме към неизбежното страдание от живота, може да бъде потушено. Или, ако искаме да сме още по-скромни в желанията си, то може най-малкото да бъде намалено.
След десетилетия практикуване, някои монаси са способни да се извисят дори над простата, пряка, физическа болка. Не мисля, обаче, че ние, обикновените хора, в живота, който водим, имаме възможността да посветим десетилетия на такава крайна практика. За повечето от нас, терапията е въпрос по-скоро на специфично намаляване на психическата болка, отколкото на прекратяване на болката като цяло.
"Нирвана" е традиционното название на състоянието, в което всякакво вкопчване, а оттам и страдание, е прекратено. Често се превежда като "загасяне", с идеята, че елиминираме себе си така, както загасяме свещ. Друга интерпретация е тази, че нирвана е потушаването на огъня, който заплашва да ни завладее или дори че е спирането на кислорода, който поддържа горенето на огъня. Като "загасим" вкопчването, омразата и невежеството, ние "загасяме" ненужното страдание. Вероятно дори по-полезния превод на нирвана е свобода!копчването, омразата и невежеството, ние “загасяме” ненужното страдание. Вероятно дори по-полезния превод на нирвана е свобода!
4. Има начин да намалим страданието. В това вярват всички терапевти - всеки по свой начин. Буда го нарича "Осмократния път".
Осмократният път
Осмократният път е еквивалент на терапевтична програма, толкова обща, че може да се приложи към всекиго. Първите два елемента на пътя са "пражня", означаващо "мъдрост":
Правилен възглед – разбиране на Четирите Благородни Истини, и по-специално същността на всички неща, като несъвършени, преходни и неважни и на самопричиненото ни страдание, като основаващо се на вкопчването, омразата и невежеството.
Правилен стремеж – притежаващ истинското желание, решимостта да се освободим от привързаността, омразата и невежеството. Идеята, че подобряването идва само когато страдащият направи първата стъпка към желанието за подобряване, е около 2500 годишна.
Терапията е нещо, което нито терапевтът, нито клиентът правят лежейки. Терапевтът трябва да играе твърда роля като помага на клиента да осъзнае реалността на страданието си и неговите корени. По същия начин, клиентът трябва да бъде решителен и постоянен в работата си към подобрение – дори това да означава да се изправи срещу страховете, които толкова се е опитвал да избегне и най-вече - срещу страха, че така ще “изгуби” себе си.
Следващите три елемента на пътя дават по-детайлни напътствия под формата на поуки, наречени "сила":
Правилно слово – въздържание от лъжи, клюки и, най-общо казано, нараняващи думи. Словото често е израз на невежеството ни и е най-често срещаният начин, по който нараняваме другите. Съвременните психолози акцентират на това, че преди всичко човек трябва да спре да лъже себе си. Но будизмът добавя, че ако човек практикува честност към другите, ще му е изключително трудно да бъде фалшив към самия себе си.
Правилни действия – да се държим добре, въздържайки се от действия, които биха наранили другите, като убийства, кражби и безотговорен секс. Традиционно, будистите говорят за петте поуки, които са:
Сериозният будист би добавил още пет:
Монасите и монахините, живеещи в монашеските общности добавят още над 100 правила!
Правилното препитание – т.е. да изкарваш прехраната си по честен, безвреден начин. Ето за това не говорим много в днешното общество. Удивително е колко много страдание произлиза от алчните, убийствени, нечестни професии, които често упражняваме. Това в никакъв случай не означава, че всички трябва да сме монаси: представете си добрините, които човек може да направи като честен, състрадателен и работлив бизнесмен, адвокат или политик!
Това е подходящ момент да представим друг термин, свързан с будизма: карма. В основни линии, карма се отнася до добрите и лошите дела, и до последиците от тях. В някои течения на будизма, карма е свързана с това какви превъплъщения да очакваме. Но други я разглеждат просто като негативните (или позитивни) последствия от нечии действия върху почтенността. Освен резултатите от егоистичните ви постъпки върху другите, например, всяко подобно действие “затъмнява душата” и така пречи за намиране на щастието. От друга страна, всяка добрина, както казват циганите “ви се връща трикратно”. Просто казано, добродетелта сама си е награда, а злината сама си е наказание.
Последните три елемента от пътя са тези, с които будизмът е най-известен, и засягат самадхи или медитация.
Правилното усилие – да поемеш контрола над съзнанието си и следователно над съдържанието му. За развиването на добри мисловни навици са необходими прости упражнения: когато се появят лошите мисли или импулси, те трябва да бъдат изоставени. Това се постига като се наблюдава мисълта без привързване, като я приемете за това, което е (без отричане и подтискане!) и я оставите да се разсее. Добрите мисли и импулси, от друга страна, трябва да бъдат подхранвани и окуражавани. Да превърнеш добродетелта в навик, както казват стоиците.
Правилното съдържание на съзнанието се отнася до тип медитация, включваща приемане на мислите и възприятията, т.е. "голо внимание" за случващото се, без привързване. Това съдържание на съзнанието също се разгръща и в ежедневния живот. То се превръща в начин за развиване на по-пълно, по-богато осъзнаване на живота, на спирачка за склонността ни да се носим като насън през него.
Една от най-важните поуки на будизма е избягването на веществата, намаляващи или променящи съзнанието – т.е. алкохола и наркотиците. Това е така, защото всичко, което ви прави не напълно адекватен, ви изстрелва в посока обратна на тази на подобрението – а именно, в по-дълбоко невежество.
Но освен употребата на наркотици има и други средства за намаляване на съзнанието. Някои хора се опитват да избягват живота, като се отдават на храната и сексуалността. Други потъват в работата си, в несъзнавана рутинност, или в статични, създадени от самите тях ритуали. Има и такива, които се отдават за дълго на телевизията или на други забавления.
Можем да се потопим и в прекалено внимание към материалните неща – бързите коли, екстравагантните дрехи и т.н. Пазаруването само по себе си се превръща в начин да избегнем живота. Най-лошото от всичко е смесването на материалността със забавлението. Докато монасите и монахините избягват повърхностните разновидности на луксозните вещи, ние се обграждаме с реклами, платени съобщения и цели търговски мрежи, сякаш това са ефективни форми на “контрол над болката!”
Правилната концентрация – т.е. медитацията по начин, който ни освобождава от привързаности, избягвания и невежества, за да приемем несъвършенството, преходността и маловажността на живота. Това обикновено се счита за най-висшата форма на будистката медитация и кръгът от хората, способни да го изпълнят напълно, се ограничава до монасите и монахините, които са доста напреднали.
Но точно както по-рано, изминатият път е основа за онзи, който ще изминем по-късно, а по-късно изминатият често е в подкрепа на по-ранния. Например, степен на “постоянно спокойствие” (шаматха) - един вид концентрация, е жизнено необходима за развиването на съдържание на съзнанието, а то се преподава на всички начинаещи медитиращи. То е броенето на вдишванията или пеенето на мантри, за които са чували повечето хора. Това успокояване на съзнанието всъщност е важно за съдържанието на съзнанието, за всички подобни практики и дори за поддържането на правилния възглед и стремеж. Вярвам, че тази проста форма на медитация е най-доброто място за започване за тези, които имат някакви проблеми - въпреки че, отново го казвам, останалата част от Осмократния път е жизнено важна за постигането на дълготрайно подобрение.
Повечето терапевти знаят: тревожността е най-често срещаното проявление на психологическото страдание. А когато не е тревожност, е нерешен гняв. И когато не е гняв, е проникваща тъга. Всички те могат да бъдат намалени до ниво, в което да можем да се справим с тях, чрез проста медитация. Тя няма да ги елиминира – това изисква мъдрост и етика, както и изпълнението на цялата програма – но ще даде на страдащия шанс да придобие мъдростта, етиката и т.н.!
Бодхисатви
Бодисатви са същества, достигнали до прозрението, които са избрали да не преминават през цикъла на раждането, смъртта и прераждането, а да останат в самсара (това съществуване) докато не успеят да доведат целия живот в нирвана със себе си. Мислете за тях като за будистката версия на светците. В северния будизъм, хората вярвали, че всички трябва да се стремим да се превърнем в бодхисатви.
Как можем да различим един бодхисатва от обикновените същества? Бодхисатвите имат четири ярки качества, наречени Брахма Вихара:
Любяща добрина към всички същества;
Състрадание към всички страдащи;
Одобряваща радост за всички, които са щастливи;
И спокойствие, проникващо спокойствие.В северния будизъм, бодхисатва достига “празнотата”, сунята. Това означава, че те се издигат отвъд обичайното двойнствено съзнание. Вие и аз мислим в термини като “това и онова”, “вие срещу мен”, “ние и те”, “или-или” и т.н. Личността, достигнала прозрението вижда, че всички неща се смесват едно с друго, всички сме хора, всичко е едно. Ние сме “празни”.
В едно от теченията на Дзен Будизма, има традиция, която включва това да се задават на младите монаси и монахини необичайни въпроси, наречени "коани". Монахът или монахинята медитира над един коан и се надява да получи прозрение от не-двойнственото съзнание. Тези въпроси са създадени така, че да възпрепятстват обичайния ни начин на мислене и на възприемане на вселената. Най-известният от тях е “Какъв е звукът от една пляскаща ръка?”
Въпросът няма отговор в обичайния смисъл: всеки звук би бил, разбира се, грешен, но и тишината не е правилен отговор, защото една пляскаща ръка не е просто тиха, тя е тиха отвъд тишината. Измерението от тишината към звука не е приложимо към нещо, което няма нито едно от тях. Това е като да попитате за вкуса на синьото или за миризмата на ми-минор. Ако предпочитате, можете да кажете, че отговорът е празнота.
“Отговорът”, който търси учителят от учениците си е ясен знак, че те разбират тази празнина. В дзен традицията, има истории за това как монаси и монахини отговорили правилно (или неправилно) на тези въпроси, и тези истории се превръщат в коани. Някои от учениците отговорили, като се нахвърлили върху учителя си, като си тръгнали, като си слагали обувките на главите, като цитирали будистки пасажи или като мълчали. С цялата си очевидна безмислица, отговорите им показали разбирането им.
Друг коан е “ако говориш, ще те ударя; ако не говориш, ще те нараня”. Вероятно можете да видите, че няма отговор на тази дилема, няма изход. Но това означава, че това въобще не е дилема! Няма или-или. Ще ви ударят. Неизбежно е. И следователно това не е нищо. Напълно сте свободен да правите това, което бихте направили, ако никога не се бяхте сблъсквали с този коан. Номерът, разбира се, е да покажете тази свобода. А това не е толкова лесно!
Будистите имат един израз “нирвана е самсара”. Това означава, че съвършеният живот е този живот. Докато много се говори за великите прозрения, удивителните озарявания и дори паранормалните събития, истинският смисъл на будизма е да се завърнете към живота, вашия собствен живот с "ново отношение" към него. Да сте по-спокоен, по-осъзнат, по-приятен човек, някой, който се е отказал от завистта, алчността и омразата, който разбира, че нищо не е вечно и че тъгата е цената, която с готовност заплащаме за любовта... така животът става най-малкото поносим. Спираме да се измъчваме и си позволяваме да се наслаждаваме. А има много на какво да се наслаждаваме!
Будистите често използват термина “практика” за това, което правят. Те поощряват всеки друг да продължава да “се упражнява”. Никой не е ужасно притеснен, ако не сте съвършен – те не очакват това. Стига да се вземете в ръце и да се упражнявате малко повече. Това е добра основа за терапия.
Към предишната страница от лекцията за Будистката психология
© 2015 Пенка Канджева, Всички права запазени, За контакти pipia@yahoo.com
Благодарим на "Морада" за предоставения подслон в интернет! :)